صفحه 298
مسئله 1948- حجاب از ضروریات دین اسلام است
که در قرآن کریم و روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم»، بر آن تأکید شده است.
مسئله 1949- ظاهر کردن آنچه از نظر عرف، برای
زن زینت و آرایش محسوب میشود، در برابر نامحرم جایز نیست.
مسئله 1950- زن بايد بدن، زینت، آرایش و موى
خود را از مرد نامحرم و پسر مميّز که خوب و بد را تشخیص میدهد، بپوشاند.
مسئله 1951- استفاده از گلاهگیسهای معمول و
اکتفا به آن برای پوشاندن موی سر و اطراف آن، برای زنان جایز نیست.
مسئله 1952- پوشاندن صورت و دستها تا مچ در
زنان و دختران، اگر جالب باشد يا به قصد لذّت باشد يا مفسدهاى داشته باشد يا
بترسد كه به حرام بيفتد يا ديگران به حرام بيفتند، واجب است، و
بدون اينها پوشاندن آنها مستحب مؤكّد است و علامت عفّت و بسیار خوب است.
مسئله 1953- پوشیدن لباس نازک و لباسی که در
صورت تابش نور بدن زن را نمایان میکند، در جایی که نامحرم باشد، حرام است و نیز
لباسی که رنگین و چشمگیر باشد.
مسئله 1954- پوشيدن لباس طلاباف و ابريشم
خالص براى مردها حرام است، ولی برای زنها اشکال ندارد؛ البته چيزهايى از ابريشم
خالص و طلا كه صدق لباس و زينت نمىكند و نیز لباسهاى طلاباف و ابريشم كه ساتر
عورت نيستند، نظير جوراب كوتاه و دستمال، براى مرد اشكال ندارد.
مسئله 1955- مردها بايد بدن خود را به غير از
جاهايى كه معمولًا نمىپوشانند نظير صورت و سر و گردن، از نامحرم بپوشانند.
مسئله 1956- اگر لباس زن يا مرد شهوت انگيز
يا مفسده انگيز باشد و يا جلب نظر كند، پوشيدن آن در مقابل نامحرم حرام است، مانتو باشد يا چادر، جوراب باشد يا شلوار،
تنگ باشد يا گشاد.
مسئله 1957- پوشیدن لباس زنانه نظير پيراهن و
دامن زنانه كه مختص به زنهاست، براى مردها حرام است، و پوشیدن لباس مردانه نظير كت و شلوار
مردانه كه اختصاص به مردها دارد، براى زنها حرام است.
صفحه 299
مسئله 1958- لباس زنانه براى مرد و لباس
مردانه براى زن، وقتى حرام است كه زن بخواهد شبيه مرد يا مرد شبيه زن شود،
ولى اگر تشبّه نباشد، نظير اين كه زن براى رفع سرما كت و شلوار مرد را بپوشد و يا
مرد براى ستر عورت پيراهن زن را بپوشد اشكال ندارد.
مسئله 1959- اصلاح زنانه به گونهاى كه مختص
به زنهاست، براى مردها حرام است و اصلاح مردانه به گونهاى كه اختصاص به مردها
دارد، براى زنها حرام مىباشد.
مسئله 1960- چادر يك حجاب مذهبى و ملّى است و
اگر زنها آن را از دست بدهند و يا- العياذ باللَّه- در جامعه به صورت ضدّ ارزش
درآيد، خسارت فراوانى دارد، و زن ايرانى كه هميشه حتّى قبل از اسلام شهرت به عفت
داشته، نبايد اين حجاب مذهبى و ملى را از دست بدهد، و بايد زنهاى باعفّت و مردهاى
با غيرت بدانند كه از دست دادن آن مقدّمه براى بدحجابى و بىحجابى است، و اگر چنين
شد-- العياذ باللَّه- گناه آن دامنگير كسى مىشود كه آن مقدّمه را فراهم
نموده است، علاوه بر اينها از مسائل قبل معلوم شد كه در بسيارى از موارد زن بايد
صورت و دستهاى خود را از نامحرم بپوشاند و پوشانيدن صورت احتياج به چادر دارد.
مسئله 1961- پوشيدن آنچه مختصّ به كفّار است،
نظير كراوات و پاپیون و پوشيدن لباسهايى كه مختص به اهل معصيت است نظير لباسهاى
تنگ و محرّك براى مرد و زن، حرام است و اگر بدون توبه از دنيا برود، پروردگار
عالم او را با كفّار و اهل معصيت محشور مىكند.
مسئله 1962- اگر لباس انگشت نما باشد و شخصيت
كسى را كه آن را پوشيده است مسئلهدار كند- كه به آن لباس شهرت مىگويند- پوشيدن
آن لباس چه براى مرد و چه براى زن، حرام است؛ نظير پوشيدن لباسهاى رنگارنگ و نظير لباس
سرخ براى مرد و پوشيدن چادر سرخ براى زن، و نظير بيرون آمدن از خانه با يك لنگه
كفش و مانند اينها.